Suurin osa kansainvälisestä rahtiliikenteestä kulkee maanteitä pitkin. Myös Suomen ja Pietarin välinen reitti on vilkkaasti liikennöity. Maantiekuljetuksissa on omat haasteensa – autoliikenne saastuttaa, se aiheuttaa onnettomuuksia ja kuormittaa tieverkostoa. Sisävesiliikenne voisi olla kustannustehokas, ympäristöystävällinen ja kuljetusalan yrityksiä kiinnostava vaihtoehto.
Sisävesiliikenteen kehittämistä
Future potential of Inland Waterways, INFUTURE, etsii laaja-alaisesti ratkaisuja kestävän ja kustannustehokkaan sisävesiliikenteen kehittämiseksi.
- Kartoitamme rahtiliikennettä koskevaa lainsäädäntöä sekä Venäjän ja Suomen tullikäytäntöjä. Etsimme tehokkaimpia tapoja käsitellä rahtia. Lisäksi luomme IT-järjestelmän, joka auttaa asiakasta löytämään nopeasti rahdilleen sopivimman palvelun.
- Kehitämme sisävesiliikenteeseen parhaiten sopivan alustyyppin.
- Suunnittelemme sisävesiväylille sopivimpia liikennöintikäytäntöjä
Rahoitus
Hankkeen päärahoittaja on Kaakkois-Suomi – Venäjä CBC 2014-2020 -ohjelma.
Hankkeen kokonaisbudjetti on 1 251 538 EUR.
Hankekumppanit
- Meriturvallisuuden ja -liikenteen tutkimusyhdistys KMRA (koordinaattori)
- Aalto-yliopisto AALTO
- Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK
- Meritaito
- Suomen Vesitieyhdistys ry SVY
- Admiral Makarov State University for Maritime and Inland Shipping MAKAROV
- North-West Russia Logistics and Information Development Centre ILOT
(kuva Lappeenrannan kuvapankki)