The Baltic Seas International Maritime Conference: vielä ehdit jättää abstraktin

The Baltic Seas International Maritime Conference – European Maritime Research from Adriatic to Baltic järjestetään Turussa 24-25. syyskuuta 2019. Kansainvälisen merenkulkualan konferenssin järjestäjinä toimivat Turun yliopisto, Merikotka-tutkimuskeskus sekä Le Havren yliopisto.

Kaikkia viimeisimpien tieteellisten löydösten esittelemisestä kiinnostuneita pyydetään jättämään artikkeli tai abstrakti tilaisuuteen. Liity mukaan jakamaan tuoreimpia innovaatioita ja kehitysaskeleita merenkulun tutkimukseen, edistyksellisiin teknologiaratkaisuihin, merilogistiikkaan ja satamatoimintoihin liittyen. Tapahtuma tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden vaihtaa ajatuksia ja vahvistaa yhteistyötä kollegoiden kanssa.

Konferenssin ensimmäinen päivä koostuu tieteellisistä esitelmistä. Jälkimmäisenä päivänä Merikotka järjestää erikoissession, jonka teemana on onnettomuusvuotoriskien hallinta Itämerellä. Sessio on suunnattu niin alan ammattilaisille, tutkijoille kuin opiskelijoillekin.

Abstraktien tulee olla yhden sivun mittaisia ja ne vertaisarvioidaan (ns. single-blind peer review). Abstraktit lähetetään osoitteeseen balticseas@utu.fi 15.5.2019 mennessä.

Lisätietoja konferenssiesitteessä

COMPLETE IMO:n GloFouling-projektin avauskokouksessa

COMPLETE-projektin asiantuntija Annika Krutwa (Federal Maritime and Hydrographic Agency, Saksa) esitteli IMO:n GloFouling Partnerships Project -avauskokoukselle COMPLETEn toimintaa ja tavoitteita 18.-20. maaliskuuta Lontoossa.

Painolastivesien ohella vieraslajeja salamatkustaa myös laivojen runkoihin kiinnittyneinä. Näitä ns. fouling-lajeja voidaan torjua mm. laivojen pohjia puhdistamalla tai käyttämällä alusten pohjissa kiinnittymisenestoaineita. Pohjien puhdistamisella voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä polttoaineen kulutuksessa. Vedessä tapahtuva puhdistus voi kuitenkin irrottaa pohjamaalin haitta-aineita kuten kuparia tai vieraslajeja ympäröivään veteen. Koska vedessä tapahtuvaan pohjien puhdistamiseen liittyvät säännökset ja käytännöt vaihtelevat Itämeren eri osissa, harmonisoinnille ja yhteisille käytännöille on tarvetta.

GloFouling-avauskokouksen yhteenvetoon voit tutustua IMO:n kotisivuilla.

Teoskilpailu lapsille ja nuorille 1.4.-30.4.2019

MIÄ JA ITÄMERI
TEOSKILPAILU LAPSILLE JA NUORILLE 1.4. -30.4.2019

Repin-instituutin kuvataidekoulutus yhteistyössä Itämeri-kylän kanssa järjestää nuorten teoskilpailun. Kilpailun aiheina ovat Itämeren monimuotoisuus, kauneus, haavoittuvaisuus ja ekologia.  Pienillä valinnoilla on väliä, se on Itämeri-kylän 2019 yksi kantavista aiheista. Yhteisenä tavoitteenamme on Itämeren monimuotoisuuden vaaliminen tulevia sukupolvia varten.

Kilpailussa on kolme sarjaa:

1. 8-10–vuotiaat
2. 11–13–vuotiaat
3. 14–16–vuotiaat

Kilpailuun voi osallistua lähettämällä valokuvan teoksesta, joka käsittää kilpailun aihetta osoitteeseen anna-maria.hentila@kymenlaakso.fi 30.4.2019 mennessä. Teoksen tekniikan ja koon voi valita vapaasti.

Tiedostoon tulee lisätä kilpailijan nimi, ikä ja yhteystiedot (e-mail ja/puhelinnumero).

Jokaisessa sarjassa kolme parasta palkitaan.

Kilpailun palkinnot jaetaan Meripäivillä Itämeri-kylässä sunnuntaina 28.7.2019 klo 11.00.

Kaikkien kilpailijoiden teokset ovat esillä Meripäivillä Itämeri-kylässä 25.-28.7.2019.

 

Yhteistyössä: Kymenlaakson kesäyliopisto / Repin-instituutin kuvataidekoulutus ja Itämeri-kylä.

Lisätietoja: Aleksandra Hintsala
puh. 040 595 5893, e-mail: aleksandra.hintsala@kymenlaakso.fi

Kilpailukutsu tulostettavaksi löytyy: MIÄ JA ITÄMERI_teoskilpailu lapislle ja nuorille 1.4.-30.4.2019.

Keskustelussa kuuma kysymys alusten lähtöaikojen paremmasta ennakoitavuudesta

Tiedonjaolla sujuvuutta satamakäynteihin -iltapäivässä 14.3.2019 työstettiin kuumaa kysymystä alusten lähtöaikojen paremmasta ennakoitavuudesta.

Iltapäivään GLO Hotellissa kokoontui laivanselvittäjiä, varustamoiden, satamayhtiöiden ja satamaoperaattorien edustajia, viranomaisia sekä alalle digitaalisia palveluja tarjoavia. Mukana oli lähes 50 henkilöä ympäri Suomen.

Tilaisuuden avasi Merikotkan tutkimusjohtaja Maria Hänninen. Liittojen edustajat kertoivat satamakäynteihin liittyvän tiedonjaon haasteista omien jäsenyritystensä näkökulmista. Puheenvuoron käyttivät Sari Turkkila Laivameklariliitosta, Kirsti Tarnanen-Sariola Satamaliitosta ja Juha Mutru Satamaoperaattoreista.

Erityisasiantuntija Katariina Kalatie Traficomista avasi Merilogistiikan tiedonkulun kehittämisen haasteita ja Merikotkan projektitutkija Janne Saarikoski kerto Lähtöaikaprojektin tuloksista. Markus Mannevaara Wärsilästä kertoi Portify-projektista, jossa pyritään aluksen ja sataman välisen tiedonkulun edistämiseen.

Aluksen satamakäyntiin ja siihen liittyvään logistiseen ketjuun kuuluu lukuisia eri toimijoita ja satamakäynnin yhteydessä vaihdetaan paljon tietoa. Tiedonvaihtoon ei ole kattavaa tehokasta ratkaisua, vaan tieto kulkee siiloissa – jos kulkee. Tästä aiheutuu turhaa kiirettä, odottelua ja päästöjä.

Tahtotila kehittämiseen on sekä yrityksillä että viranomaisilla. Kaikki toivovat joustavampaa tietojenvaihtoa, parempaa läpinäkyvyyttä ja parempaa ennakoitavuutta.

Puheenvuorojen jälkeen työpajoissa pohdittiin, miten päästäisiin satamakäyntien tiedonjaossa win-win-tilanteeseen. Mitkä ovat kehittämisen esteet ja miten niiden yli päästään. Osallistujat saivat ilmoittautua itse tai ilmiantaa henkilöitä mukaan jatkotyöhön.

Tiedonjaon työstämistä jatkaa työryhmä, jota Traficom vetää. Työryhmä tarkastelee kysymystä monipuolisesti ja ennakkoluulottomasti Suomen näkökulmasta. Osallistua voi joko työryhmään tai tukiryhmään. Varsinainen työryhmä on pieni käytännön työtä tekevä ja tukiryhmä laajempi kokoonpano, jossa eri organisaatiot voivat seurata ja tukea työtä.

Kiinnostuitko? Ilmoittaudu Katariinalle: katariina.kalatie@traficom.fi

Lisätiedot

Katariina Kalatie, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
katariina.kalatie@traficom.fi
+358 50 483 6372

Janne Saarikoski, Merikotka
janne.saarikoski@merikotka.fi
+358 50 310 3238

COMPLETE-projekti mukana ICES-työryhmäkokouksissa

COMPLETE-projektin asiantuntijat Suomesta, Ruotsista, Latviasta ja Saksasta osallistuivat 4.-8. maaliskuuta 2019 järjestettyihin Kansanvälisen Merentutkimusjärjestö ICES:in työryhmien kokouksiin Weymouthissa, Englannissa. Kaikki hankkeen partnerimaat ovat mukana näiden työryhmien, ICES Working Group on Ballast and Other Ship Vectors (WGBOSV) sekä ICES/IOC/IMO Working Group on Introduction and Transfer of Marine Organisms (WGITMO)  toiminnassa.

Tiedonjaolla sujuvuutta satamakäynteihin -tilaisuus 14.3.2019 Helsingissä

Merikotka järjestää Tiedonjaolla sujuvuutta satamakäynteihin –iltapäivän 14.3.2019 Helsingissä yhteistyössä Laivameklariliiton, Satamaliiton ja Satamaoperaattorien kanssa. Tilaisuus on osa Merikotkan Lähtöaika-projektia.

Yhteistyötilaisuus on tarkoitettu laivanselvittäjille sekä kaikille varustamoiden, satamayhtiöiden ja satamaoperaattorien edustajille, jotka ovat tekemisissä satamakäyntien operatiivisten tehtävien, tietohallinnon tai digitaalisten palvelujen kehittämisen kanssa. Tilaisuus on maksuton.

Tapahtumapaikka ja –aika:
GLO Hotel Kluuvi, Kluuvikatu 4, Helsinki
torstai 14.3.2019 klo 13:00-16:00

TAPAHTUMA TÄYNNÄ!

Peruutuspaikkoja voi kysyä:
Janne Saarikoski
Projektitutkija
+358 50 310 3238

DigiPortissa julkaistu satamien digitalisaation nykytilaselvitys

Satamien digitalisaatio vaatii paljon yhteistyötä, koska satamayhteisöt muodostuvat lukuisista toimijoista. Tiedon parempi jakaminen satamatoimijoiden kesken sujuvoittaisi liikennettä ja parantaisi turvallisuutta. Tulevaisuudessa satamayhteisöjen täytyy löytää keinot ja vastuutaho digitalisaation edistämiseen. Muun muassa näitä teemoja nostaa esille DigiPort-hankkeessa julkaistu nykytilaselvitys Suomen satamien digitalisaatiosta. Tästä linkistä nykytilaselvityksen raporttiin.

Julkaisusta on uutisoinut mm. merenkulkualan erikoislehti Navigator. Tästä linkistä Navigatorin uutiseen.